Monikanavaisella asiakaspalvelulla tarkoitetaan toimintatapaa, jossa kaikki asiakkaan kannalta hyödylliset asiointitavat kootaan yhdeksi kokonaisuudeksi. Kunkin palvelun ja -kokonaisuuden osalta määritetään asiakaslähtöisesti sopivat asiointitavat ja -ajat osana palveluverkon kokonaissuunnittelua.
Asiakas- ja palveluohjauksen tavoitteena on löytää asiakkaalle parhaat mahdolliset ratkaisut hänen toiveidensa ja tarpeidensa mukaisesti ratkaisukeskeisellä toimintatavalla. Asiakas- ja palveluohjauksessa tarjolla on sekä julkisen- yksityisen-, sekä kolmannen sektorin tarjoamia palveluita, jotka ovat saatavilla yhdestä paikasta.
Toimenpiteitä
- Yleiskuvaus asiointipalvelumallista ja kaupunkikohtaisia käytännön esimerkkejä
- Monikanavaisuuden kehittäminen asiakasneuvonnassa